måndag 20 november 2006

Vad är det som händer?


Inspirerad av en text om gammal mat hos Gitto bläddrade jag i mammas Hemmets kokbok från 1952 och fann denna bild på kokt köttfärs, morötter och ärtor. Maten på bilderna från sjuttiotalets Butlers kokbok känns inte heller helt fräsch- brunmurrig eller beige mat på brunmurrig eller beige botten. Jag vet att det gjorts journalistik på detta någonstans någon gång men jag har ändå en fråga- Borde inte färgsignalerna som kommer från bilderna trigga vårt hungercentrum oavsett tidsepok? Hur kulturellt påverkad är vår aptit egentligen? Om jag känner doften av grillat kött så blir jag hungrig oavsett- men ögat går mycket på mode uppenbarligen.

8 kommentarer:

  1. Det kanske är en tryckteknisk fråga? med färgerna menar jag.

    SvaraRadera
  2. Alltså du menar att färgerna i trycket förändrats med tid? I sådana fall vill jag veta hur långt bak i tiden som mat ser aptitlig ut. 1991? Men har det inte med kamerors färgåtergivning att göra också- technicolor /polycolor osv. Det skumma med recepten är att EFTERÄTTERNA ser helt okej ut. Typ marängsvissen, varför är inte de också daterade undrar jag?

    SvaraRadera
  3. Åh..vad....gott...det ser ut. Ja, en sak kan man säga om det här landet i alla fall...och det är att om det är något vi är så är det experimentella med matlagningen. Men tydligen inte just när den här bilden togs.

    SvaraRadera
  4. Jag blir faktiskt mer hungrig av mat fotograferad på 60- eller 70-talet. Äger en Vår Kokbok från 1972 eller så och inte nog med att jag gillar typografin och bilderna, jag gillar recepten också. Massor av 70-talsexotism som fläskfilé med ananas, lammstek med vitlök och fondue.

    SvaraRadera
  5. För ett par år sedan fick vi en hel meny bestående av Butlers recept från 70-talet. Roligt men plågsamt. Avokado fylld med gorgonzola, räkor och majo är helt enkelt ett gastronomiskt fossil som inte borde återupplivas.

    SvaraRadera
  6. hmm, räkor o majonäs låter ju rätt gott ändå... Undrar vilka nutida recept vi kommer skratta åt? Sushihysterin tex?

    SvaraRadera
  7. suverän bild. :) synd att mat inte ser ut så på riktigt.

    SvaraRadera
  8. fast Lisas citerade recept på "Avocado Frankenstein" är nog som sagt inget för amatören....

    SvaraRadera