måndag 12 december 2005

mycket tystnad och vitt runt helst

Jag skulle vilja säga några saker i följande ämne

att vara poet är en läggning mer än ett yrkesval

det är något med våra hjärnor

och det skulle säkert gå att mäta

(varför inte i antal L-receptorer i framloben?)

vi komprimerar och esteticerar för att få plats

med det i världen

och i oss själva

som vi tycker är värt

att nämna



t.e.x

livets korthet

förgängligheten

jobbiga känslor

härliga känslor

trivialiteter

hur ljus faller

kärlek

eller något annat


Att skriva romaner är otänkbart- poeter kan inte tänka sig något tråkigare

Handling måste konstrueras, personer måste gestaltas och transportsträckor måste kläs med ord

Det springs uppför och nedför trappor, det gås in i rum, öppnas kylskåp och plockas fram frukt och mjölkpaket, telefonsamtal måste ringas och så vidare. Nej tack, sådant är inget för en poet.





vi är lite lata

vi gillar inte för många ord

det som kan komprimeras ska komprimeras


När det väl är skrivet är det borta

Inga dikter som jag har skrivit finns kvar i min hjärna

det är som förnimmelser bara…minnen av en förlorad värld


Jag älskar en dikt av en amerikan som skrivit en dikt om när han var ute och körde bil med sin brorsa och inget särskilt händer och jag älskar en annan dikt av en annan amerikan som beskriver hur han en gång för länge sedan mött en kvinnas blick i en spegel på en fest.


Jag gillar när gunnar björling skriver "och att du".

När tranströmer nämner glömskans universitet

när ntozake shange skriver "get it and feel good".


en del poeter ingår i kanon.

det gör dem inte till bättre eller sämre- det innebär att de ingår i kanon

det behöver inte vara just dem jag letar efter när jag letar efter dikter

(för det gör en poet : letar efter dikter: på tunnelbanan framförallt men även i dagstidningar och magasin)

jag vill ju ha vänner- döda och levande, helst döda och långt borta faktiskt.



Det finns poeter som är väldigt mycket inuti sina egna huvuden och tillverkar satser

som beskriver tillstånd- de kan hur teoretiska och belästa som helst men inuti dem blir jag klaustrofobisk och vill ut, jag känner oftast inte igen mig



Sedan finns det poeter som sitter på bergsknallar och ser ut över världen och beskriver hur vinterljus faller på en liten krum tall, kanske i samband med något personligt- typ "strax ska jag gå hem och koka korv"

I dem känner jag igen mig mer

Fast de är inte så vanliga här


I mitt land behövs det bara en handfull poeter

Det finns ett par stolar på den lilla scenens upplysta mitt

Där sitter några sedan länge

och runt dem svärmar det nya begåvningar

som brukar bytas ut

ungefär vartannat år


Utländska poeter som lever i diktaturer hyllas i mitt land-

här finns det ingen som fängslar poeter- de som inte får plats

i mitten tystnar på egen hand förr eller senare.



sedan: icke att förglömma: de smarta poeterna!

De som är "song & dance" människor.

De skriver musik och sångtexter och blir ibland rika.

En sådan skulle man ha varit!


Fast helst Arvo Pärt.

Det ska nämligen vara mycket tystnad och vitt runt.

6 kommentarer:

  1. det kanske också handlar om
    att låta orden skapa rum
    aldrig förut funna
    jag minns när jag förälskade mig i
    Vladimir M och la mitt hjärta i samma
    hand som han höll sitt
    efter det är alla ord vapen
    men också silke för brunnen hud

    SvaraRadera
  2. Jag är för virrig för att ta till mig djupare saker än bernaisesås just nu. Titta på mig på delphilaw.com Vi hörs när senare
    Isapisa

    SvaraRadera
  3. Grattis Jenny till Lyrikvännen! Jag gillade också det här inlägget. Vladimir Majakovski?

    SvaraRadera
  4. Majakovskij ja. Mannen som slog mig på käften med sina ord om kärlek och fick mig att förstå vad poesi handlar om. Egentligen.

    SvaraRadera