måndag 20 mars 2006

Crusing 2

Interiör – DAG -Mc Donalds

De svänger av med bilen och går in på en McDonald’s som är full med barnfamiljer mest. Gun o lena grimaserar lite. Gun går fram för att beställa, trängs bland ungar i overaller
Gun
Vad ska du ha?
Lena
Ähh, jag tror jag tar en el maco meny....ja det blir bra..med cola
Gun
Okej

Lena sätter sig vid ett bord. Gun kommer så småningom med maten. De börjar äta.

Gun
Och ingen kille har vi med oss i år heller…
Lena
Nej…ingen kille.
Gun
Man skulle ha bett någon ställa upp.
Lena
Ja.. vem som helst skulle ju funka.
Gun
Man kanske kunde hitta någon som man kunde övertala…
Lena
Mmm

Det kommer en kille sätter sig vid deras bord. Gun och Lena tittar på varandra i samförstånd. Gun uppmuntrar Lena att ta kontakt. Lena vänder sig mot killen.

Lena
Hej. Jag heter Lena, det här är min syster Gun.
Killen
Hej.
Gun
Hej. Gun
Killen
Robin
Lena
Jag har en lite underlig fråga till dig. Vi skulle behöva hjälp.
Killen
Ok.
Lena
Nu i eftermiddag ska vi till vår gamla mamma. Hon är förtvivlad över att vi inte har man och barn. Gun har precis gjort slut med sin kille som mamma aldrig har träffat. Nu undrar jag om du skulle ha ett par timmar ledigt. Ifall du kunde hänga med oss. Och låtsas vara
Guns eller min pojkvän.
Killen
Äh…Jag vet inte?
Lena
Jag vet. Det är en jättekonstig fråga. Men om du kände vår familj skulle du fatta. Hon bor tio minuter härifrån. Det skulle ta max en timme en och en halv där. Vi kan pröjsa till och med. Annars kommer morsan bara sitta och grina hela lunchen. Hon är helt besatt av män, tanten.
Killen
Vaddå, ni skulle betala mig för att följa med på en lunch och inte säga något?
Gun
Ja. Enkelt va. Du får femhundra spänn. Sen släpper vi av dig var du vill.

Killen tittar än på den ena än på den andra kvinnan.
Killen
Kör till, varför inte. Ni verkar ju lite smått galna. Men det är okej. Jag har inget för mig i eftermiddag.
Lena
Toppen! Kul! Du har räddat oss.

De äter upp och småpratar bland alla barn och clowner.De lämnar restaurangen. I dörren möter de en ensam pappa som bär på en baby. Gun gör ett tecken till Lena som höjer på ögonbrynen.

Lena
Baby får vi ta nästa år. I fall hon lever då förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar