lördag 18 mars 2006

Skinniga Våldsamma Viggo


A History of Violence av David Cronenberg var så bra att jag vaknade mitt i natten och var tvungen att se klart den( ja, jag somnade mitt i den- trots att den var bra- så trött var jag.)
Sexscenen i trappan var strålande eller vad man ska säga utan att låta alltför brutal.

Viggo Mortensen är verkligt närvarande och sexig och Cronenberg överraskar som vanligt. När filmen börjar tror man att den ska handla om två bad guys som just ska till att terrorisera en juste familj men den ”justa” familjefadern Viggo har ihjäl dem efter tio minuter.

I Cronebergs världar känner jag mig alltid väldigt osäker. Jag undrar om fotografen kan vara nyckeln, mycket centralperspektiv. Peter Suschity heter han och han har fotat Crash, Naked Lunch, Dead Ringers bland annat.

Storyn är egentligen väldigt banal: det förflutna hinner alltid ikapp en. Och den är konservativ så till vida att kvinnans kärlek räddar mannen och family values rule. "Ett riktigt westernslut", sa min man.
Men ändå verkligen sevärd. ”Bro-ham” kallar Viggos brorsa (William Hurt) Viggo för.

Och min egen "bro-ham" ska jag snart se på Stadsteatern. Det ska bli "Babydrama" av Susanne Osten kl två. Min kompis spelar och min bror spelar med i den. Min bror ser jag aldrig för han vill inte ha med sin familj att göra av diverse skäl.

Det var min kompis som bad mig komma. Jag ska i alla fall köpa två blombuketter. Och jag vet inte om jag saknar honom längre…fast en gång betydde han väldigt mycket. Jag hade inte kunnat alla Zappatexterna från ”You are what you is –plattan” om det inte var för honom.

"she is the old lady
from the society pages
in a small town somewhere
i used to be
she run the paper and a bunch of other stuff
that didn´t appeal to me"

Men som vi alla borde veta om vid det här laget: de enda relationer som räknas är de som bygger på frivillighet.


Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar