tisdag 14 mars 2006

Judisk statsminister- varför inte?

Den svenska regeringen bestämde sig på nittiotalet för att arbeta för kulturell mångfald och mot rasism genom att hålla minnet av förintelsen levande. Fair enough.
Man gav ut en bok 1999: "Om detta må ni berätta" som handlar om förintelsen.
Man instiftade en ny myndighet "Forum för levande historia" och utnämnde historikern Heléne Lööw till överintendent.

Och vad tror ni denna myndighet behöver för att få fortsätta existera? Jo: antisemitism.
För utan antisemitism har myndigheten inget existensberättigandet. Så för att bevisa att antisemitismen när som helst kan visa sitt fula tryne även i vårt land så skickar myndigheten med jämna mellanrum ut enkäter som svenskarna ska besvara. Av enkätsvaren gör man rapporter och och pressmeddelanden som förstås hamnar i medierna. I dag till exempel i DN "Var fjärde svensk vill inte ha en jude som statsminister"

Här står det bland annat att det finns en tradition av att bagatellisera antisemitism i Sverige och att mytbildningar om judars makt kan bli synnerligen farliga i tider av politisk eller ekonomisk kris...
Menar det på allvar att de tror att historien upprepar sig på det sättet?
Vilken otroligt naiv historiesyn. Tror de även att en liten misslyckad konstnär med mustach ska ta över vårt land?
Folkmord har inte bara med Holocaust att göra- det finns ju en massa moderna exempel på folkmord som pågått o pågår medan vi sitter här och pensionssparar och tänker på annat.

Och: Det verkar ju uppenbarligen som om 75 % av svenska folket kan tänka sig en judisk statsminister. Toppen! Har vi inte andra intoleransproblem? Kanske mot muslimer? Kanske mot psyksjuka?
Vems verklighet lever dessa statstjänstemän i undrar jag? Inte min.

Jag skrev själv ett pressmeddelande om den förra intoleransrapporten när jag jobbade på Ungdomsstyrelsen. Min rubrik var: "Nästan alla unga toleranta" för det visade sig nämligen att 95 % av alla ungdomar var det. I alla fall mot folk från andra länder.

Och visste ungdomarna inte innan att det fanns skäl att vara intoleranta så lärde de sig det av Forum för levande historias enkät när de tvingades ta ställning till påståenden som:
”De flesta muslimer är säkert hyggligt folk
”Det skulle vara helt okej att bo granne med en skötsam jude” och
”Det är alldeles för många homosexuella i Sverige”.

Snacka om kontraproduktiv myndighet. Jag blir galen.

Andra bloggar om: , , , , ,

Se även kritiken framförd av Ulf Bjereld i SVD och Peter Esaiasson i DN

4 kommentarer:

  1. Alla dessa undersökningar. Varje dag publiceras en ny dyr undersökning totalt i onödan. Medierna verkar ta alla dessa rapporter på fullaste allvar. Kan du inte publicera skriva mer om norrlandspoeten Lundkvist. Honom har jag missat han verkar så intressant. Isapisa

    SvaraRadera
  2. Det visar sig att enkäten gick ut till 5000 personer varav 2000 vägrade svara, så det statistiska underlaget är lite vanskligt uppger Dn´s ledarsida som i övrigt inte framför någon kritik av undersökningen..

    SvaraRadera
  3. Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet tycker som jag i SVD i dag: http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_12122204.asp

    SvaraRadera
  4. På Uplandsmuseet tittar barnnen på en fördomsutställning i dagarna. Där får man göra en egen cd-mix av bl.a. "blattemusik", "svennerock" och "kukrock". Vad detta är? Ja, det ska väl 11-åringen ta ställning till, då, för att testa av sina fördomar! Jag blir skeptisk till Forum för levande... och det hade jag inte tänkt mig från början.

    SvaraRadera