onsdag 1 mars 2006

Godnattsång

Var vill du vara lilla frö?

Jag vill till sommarmorgonens varma asfalt
Jag vill till ljus genom färgat glas
Jag vill till filmjölk och till att de andra sover
Jag vill till vakna först och vara vaken
Jag vill till barfota och tovig
Jag vill till barr och björk

Men vad vill du vara lilla frö?

Jag vill vara fågel
Jag vill vara vind
Jag vill vara överallt och ingenstans
Jag vill komma bara
som en doft över havet

Allt det ska du få- men inte än
Först måste du leva och bli rynkig
Först ska du se de små bli gamla och torra
Först ska du se historien skrynkla sig i fler veck än du kan ana

Du ska inte vara ledsen över livet
Du ska inte redan sörja livet
Döden kommer sen
Då blir det andra bullar!

Men jag vill till helhet och det stora!
jag vill inte jobba på databolag!
Jag vill inte bestämma över andra!
Jag vill inte vara arg på de levande!
jag vill vara fågel och ha starka vingar

Men lilla frö, du har ju natten att flyga

Ja, det är om natten det flygs
Där hälsas det på sommarmorgonens varma asfalt
Där finns det filmjölk
Där sover de andra
Där är husets östra gavel solbenådad
Där sjunger Pugh
Där badar hamstrarna

1 kommentar: